Ken Hughes: Tulevaisuuden menestyjäyritykset sykkivät kuluttajan arvomaailman tahtiin

Unohda menneisyys, unohda ”uusi normaali”. Olemme siirtymässä aikaan, jota kuvaa ”never normal”, vuosikymmen, jolle on leimallista toistuvat häiriöt eri elämänalueilla, jatkuva muutos, ennennäkemättömät mahdollisuudet ja haasteet.

– Teollisuuden tulevaisuutta ei johda tekniikka, vaan kuluttajien arvot ja odotukset. Tämä koskee myös auto- ja ajoneuvoteollisuutta, toteaa yksi maailman johtava osto- ja kuluttajakäyttäytymisen asiantuntija Ken Hughes.

Kyse ei ole yksinomaan kestävästä kehityksestä tai sähköstä, ei kaupunkisuunnittelusta eikä edes autoista.

– Meidän on kysyttävä, mitä kuluttajat arvostat, miten he haluavat elää ja työskennellä, mitä tehdä vapaa-ajallaan. Sen mukaan he myös liikkuvat tulevaisuudessa, Hughes painottaa.

Kuluttajatutkimusyrityksen toimitusjohtajana viimeiset 20 vuotta toiminut Hughes on tutkinut uusien sukupolvien kuluttajien tarpeita, ja luo niiden pohjalta ennustuksia kuluttajakentän muutoksista.

– Kuvittele, että olet ison valtamerilaivan kapteeni keskellä tuntematonta avomerta. Tiedät, että reitillä on jäävuoria, mutta kukaan ei halua Titanicin kohtaloa. Tämä tarkoittaa, että henkilökunta kannattaa kouluttaa varautumaan ja reagoimaan nopeasti kuluttajakentän muutoksiin. Ne brändit ja yritykset, jotka osaavat hyödyntää muutosvoimaa, menestyvät.

– Asiakkaan elinkaariarvon ymmärtäminen on keskeistä ja sen tulee korvata pelkkä transaktio. Jatkuva vuorovaikutus asiakkaiden kanssa täytyy näkyä yrityksen päätöksenteossa ja tärkein tehtävä on täyttää kuluttajien odotuksia, Hughes jatkaa.

Pääsy palveluihin korvaa perinteisen omistamisen

Vallitseva maailmantilanne on vahvistanut käynnissä olevaa teollista murrosta ja arvokeskustelua. Tämä vaikuttaa myös autoteollisuuden tulevaisuuteen lähivuosina.

– Pandemia on pakottanut meidät digitaalisille alustoille lähes kaikilla elämän osa-alueilla. Viimeistään nyt digitaalisuus tulee ymmärtää elämäntapana sen sijasta, että pidämme sitä vain keinona ostaa, myydä ja markkinoida, Hughes toteaa.

Todellinen muutos koskee Z-sukupolvea, joka on ensimmäinen täysin diginatiivi, digitaaliseen maailmaan syntynyt ikäpolvi.

– Kun he astuvat milleniaalien rinnalle hallitsemaan markkinoita, vaikutus tulee olemaan valtava.

Enemmän kuin fyysisiä tuotteita tulevaisuuden kuluttaja arvostaa kokemuksia ja pääsyä tiettyihin palveluihin.

– He haluavat kertoa, näyttää ja jakaa sosiaalisessa mediassa kokemuksiaan, missä menevät, mitä tekevät ja keitä he ovat. Kuluttaminen ilman turhia rasitteita, kuten veroja tai huoltamista, jakamistalous, hyödykkeet palveluna oman tarpeen mukaan on uusi omistamisen muoto, Hughes visioi tulevaa.

AKL Summit -vuosi 2021 huipentuu Finlandia-talolla 4. marraskuuta tapahtumaan, jossa kuullaan Ken Hughesin puheenvuoro ”Accelerate in the Corner: How to Harness and Leverage Change & Disruption”. Ilmoittaudu nyt!

Jaa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lue myös

Pysy kyydissä

Tilaa uutiskirje ja kuulet Summit-uutiset ensimmäisenä.
Tilaamalla hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen.

Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2020 © Tietosuojaseloste 
Käytäthän modernia selainta. Sivusto ei tue Internet Exploreria.

AKL Summit 2021

The number one event in Finnish Automotive industry

AKL Summit brings together all the players in the automotive industry. The event is the annual meeting and development forum for key executives in the automotive industry who operate in the car trade business, retail, importers and industry stakeholders. The event will be held in 2021 for the eight time.
 

Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.

This year AKL Summit starts with live Studio broadcasts in May, June and September, with the main event taking place in November at Finlandia Hall in Helsinki. The program is primarily in Finnish.