Toimiala on ennen kokemattomassa ristipaineessa. Nyt jos koskaan tarvitaan yhteisiä ideoita, inspiraatiota ja saman köyden vetoa. AKL Summit toteutetaan tänä vuonna virtuaalisena eSummitina, mutta rima asetetaan uuden toteutustavan myötä entistäkin korkeammalle. Valittu teemamme käsittelee liiketoiminnan kannattavuutta. Tämän tuomme esiin monipuolisen puhujakattauksen ja konkreettisten esimerkkien kautta, joista toivottavasti on helppo ottaa käytännön oppeja omaan arkeen – samalla koko toimialaa edistäen. Vaikka tapahtuma järjestetään nyt virtuaalisena, haluamme parhaita työkaluja hyödyntämällä varmistaa, että tapahtuma toimii tänäkin vuonna alan tärkeimpänä kohtaamisfoorumina. Tervetuloa mukaan!
Pekka Rissa
toimitusjohtaja, Autoalan Keskusliitto
AKL Summit on täynnä mielenkiintoisia sekä ajankohtaisia puheenvuoroja, kohtaamisia ja keskusteluja.
Keskiviikko 11.11.
Torstai 12.11.
Aika | Päälähetys |
---|---|
8:40 |
Ennakkolähetys Jussi Heikelä, studioisäntä ja Jari Ketola, Autoalan Keskusliitto |
9:00 |
Tapahtuman avaus Joanna Kuvaja, juontaja ja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto |
9:05 | Keynote: Lars-Johan Jarnheimer - Reinventing in a Changing World |
9:30 | eStudio-keskustelu: Lars-Johan Jarnheimer, IKEA ja Veli-Matti Mattila, Elisa |
9:55 |
Autoalan toimialakatsauksen esittely: Risto Pitkänen, Alma Talent Autoraati: Jussi Kärki, Matti Vanhanen, Heikki Häggkvist, Helena Sauramo, Aki Kangasharju |
10:30 | Mika Hentunen: Kirjeenvaihtajan ajankohtaisraportti Yhdysvalloista |
10:40 | Keynote: Katri Saarikivi, aivotutkija - Digitaalisuus muuttaa työtä ja ihmistä - muuttuuko johtajuus? |
11:20-12:00 | Tauko |
12:00-15:00 | Näytteilleasettajiin tutustuminen, kumppanipresentaatiot, verkostoituminen Brella-alustalla |
12:00 | LähiTapiolan lähetys |
12:20 | Saint Gobainin lähetys |
Aika | Päälähetys |
---|---|
8:40 |
Ennakkolähetys Jussi Heikelä, studioisäntä ja Jari Ketola, Autoalan Keskusliitto |
9:00 | Päivän avaus ja edellispäivän poiminnat: Joanna & Jussi |
9:05 | Mika Hentunen: Kirjeenvaihtajan raportti yhdysvaltain autokaupan tilanteesta |
9:10 | Keynote: Steve Young, ICDP - Developing the near term dealer model |
9:30 | eStudio-keskustelu: Kari Halonen, Veho ja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto |
9:55 | Tommy Letzén, MRF - Ruotsin autoalan ajankohtaiskatsaus |
10:00 | Keynote: Jouni Juntunen, Autoalan liiketoiminnan professori ja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto - Tulevaisuuden autotekniikka ja sen osaavat tekijät |
10:25 | Stig Morten Nilsen, NBF - Norjan autoalan ajankohtaiskatsaus |
10:30 | Keynote: Steven Van Belleghem, asiakaskokemuksen asiantuntija - Customer Experience in the Digital World |
11:00 | eStudio-keskustelu asiakaskokemuksesta: Kalle Ruuskanen, tulevaistaja ja muutosmuotoilija sekä Mikko Mykrä, K-Auto |
11:20 | Väliyhteenveto tapahtumasta: Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto |
11:30-12:00 | Tauko |
12:00-15:00 | Näytteilleasettajiin tutustuminen, kumppanipresentaatiot, verkostoituminen Brella-alustalla |
12:00 | Saint Gobainin lähetys |
12:20 | LähiTapiolan lähetys |
Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin.
Autoraati tarjoaa AKL eSummitissa rahanarvoisia ratkaisuja ja mielenkiintoista keskustelua autoalan tulevaisuudesta. Tule kuulemaan, kun talouden ja autoalan vaikutusvaltainen asiantuntijajoukko ruotii talouden tilannetta, autoalan tulevaisuutta ja etsii ratkaisuja menestyvään liiketoimintaan. Puhetta johtaa Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki ja keskustelijoina ovat Heikki Häggkvist, Helena Sauramo, Aki Kangasharju ja Matti Vanhanen.
Autoraadin keskustelun alustaa autokaupan toimialakatsaus, jonka esittää yritysanalyytikko Risto Pitkänen, Alma Talent Tietopalveluista. AKL eSummitin Autoraati lähetetään jälkikäteen myös Kauppalehden ja Talouselämän yleisöille.
Tilaa uutiskirje ja kuulet Summit-uutiset ensimmäisenä.
Tilaamalla hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen.
Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2020 © Tietosuojaseloste
Käytäthän modernia selainta. Sivusto ei tue Internet Exploreria.
Steven Van Belleghem on intohimoinen asiakaskokemuksen asiantuntija, ja kansainvälisesti suosittu keynote-puhuja. Hän on yrittäjä ja inspiraatiotoimisto Nexxworksin sekä sosiaalisen median toimisto Snackbytesin perustaja. Van Belleghem on mukana sijoittajana myös nopeasti kasvavassa digitoimisto Intractossa sekä tekoälyä hyödyntävässä Hello Customer -teknologiayrityksessä. Tämän ohella hän opettaa osa-aikaisena markkinoinnin professorina Vleric Business Schoolissa ja toimii vierailevana luennoitsijana London Business Schoolissa.
Belgialainen Steven Van Belleghem on arvostettu asiakaskokemuksen puolestapuhuja ja hänen mielipiteitään jakavat säännöllisesti maailmanluokan mediat, kuten muun muassa Forbes, The Guardian ja Warc. Steven on urallaan kirjoittanut viisi kansainvälistä bestselleriä ja myynyt yli 130 000 kirjaa. Hänen teoksiaan on käännetty seitsemälle eri kielelle, ja hän on saanut useita palkintoja (innovatiivisin markkinointikirja, paras markkinointikirja, paras kansainvälinen yrityskirja). Van Belleghemin uusin, asiakaskokemusta käsittelevä teos ”The Offer You Can’t Refuse” julkaistiin syyskuussa 2020.
Steven uskoo valoisaan tulevaisuuteen, jossa yritykset pelaavat pitkäaikaista peliä asiakkaidensa kanssa. AKL eSummit -tapahtumassa Van Belleghem puhuu asiakaskokemuksen tulevaisuudesta ja oivalluttaa kuulijoitaan, miten rakentaa menestyvämpää liiketoimintaa paremman asiakaskokemuksen avulla.
Katri Saarikivi tutkii Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä oppimisen, empatian ja laadukkaan vuorovaikutuksen aivomekanismeja. Hänen erityisenä kiinnostuksen kohteenaan on selvittää, miten oppiminen ja yhteistyö saataisiin toimimaan paremmin myös tietokonevälitteisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimustyön ohella Saarikivi on intohimoinen tieteen popularisoija, jonka mielestä tiede kuuluu kaikille ja on arvokasta vasta silloin, kun se koskettaa kaikkia.
AKL eSummit -tapahtumassa Saarikivi kertoo miten digitaalisuus muuttaa työtä ja ihmistä. Hän käsittelee puheenvuorossaan työn muutosta ja ihmisen suorituskykyä aivotutkimuksen näkökulmasta. Kun työ digitalisoituu, mitä vaatimuksia se asettaa ihmisaivoille? Entä miten johtajuus muuttuu?
Katri Saarikiven puheenvuoro vastaa muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
– Mihin ihmisaivoja nykytyössä tarvitaan?
– Miten luodaan laadukkaalle aivojen käytölle parhaat olosuhteet?
– Tarvitaanko empatiaa johtamisessa? Voiko siitä olla haittaa?
– Millä tavalla luoda edellytyksiä paremmalle yhteistyölle omassa organisaatiossa?
Steve Young on toimitusjohtajana ICDP:llä, joka on jo yli 20 vuoden ajan tutkinut autoalan läpileikkaavia toimintatapoja yhteistyössä ajoneuvojen valmistajien, jakelijoiden, jälleenmyyjien sekä jälkimarkkinatoimijoiden kanssa. ICDP on alan johtava viranomainen ja organisaatiolla on omat tutkija- ja neuvonantajaryhmät kaikkialla Euroopassa sekä vahvat kumppanuudet ympäri maailmaa.
Stevellä on monipuolista autoalan kokemusta. Ennen ICDP:lle siirtymistään hän toimi hyötyajoneuvovalmistaja LDV:n toimitusjohtajana, jossa hän perusti jakelukanavat neljälle Euroopan markkina-alueelle ja Malesiaan, sekä neuvotteli yhteisyrityssopimuksen kiinalaisen kumppanin kanssa. Samanaikaisesti hän toimi myös emoyhtiön, GAZ Internationalin, venäläisen GAZ-yhtiön tytäryhtiön operatiivisena johtajana, tehtävänään tarkastella kansainvälisiä yritysostoja, mukaan lukien prospekti Intian markkinoilla.
Vuosina 2005–2007 Steve työskenteli riippumattomana konsulttina ja johtajana Ashok-Leylandilla, jossa hän toimi aktiivisesti autoteollisuuden yrityskaupoissa. Tätä ennen Steve työskenteli kunnioitettavat 19 vuotta A. Kearneylla, kansainvälisessä liikkeenjohdon konsulttiyrityksessä; varatoimitusjohtajana 13 vuoden ajan sekä Global Automotive Practice:n vanhempana jäsenenä. Valmistumisensa jälkeen hän työskenteli Ford Motorsilla ja British Leylandilla insinöörinä yhteensä kuusi vuotta.
Jouko Sohlberg vastaa autoalan ammatillisesta koulutusyhteistyöstä ministeriöiden ja oppilaitosten kanssa. Hän on kokenut kouluttaja ja opettaja, jolla on lukuisia luottamustoimia tehtäväkenttäänsä liittyen.
Sohlberg on Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja ja jälkimarkkinoinnin ja huolto- sekä korjaamotoiminnan ammattilainen.
TkT, KTT Jouni Juntunen on Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun autoalan liiketoiminnan professori. Kauppatieteissä hänen väitöskirjansa käsitteli logistiikkapalveluiden ulkoistamista. Juntunen on myös Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan dosentti, opetusalana toimitusketjujen hallinta. Tekniikan väitöskirjassaan Juntunen tutki Puolustusvoimien toimitusketjun hallintaa. Juntusella on useita kymmeniä vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja, joissa on tutkittu erilaisia kauppatieteiden ilmiöitä useista eri näkökulmista. Juntusta kiinnostaa itse autoalan lisäksi autoalaan liittyvät kansainväliset toimitusketjut, palvelut ja niiden markkinointi sekä toimitusketjujen hallinta aina autotehtaiden alihankkijoilta henkilö- ja tavaralogistiikan loppukäyttäjien toimintaan saakka.
Peruskoulun jälkeen Juntunen opiskeli auto- ja kuljetustekniikasta mekaanikoksi ja myöhemmin insinööriksi, sen jälkeen opinnot suuntautuivat taloustieteisiin. Ennen akateemista uraansa Juntunen on työskennellyt logistiikan parissa autonkuljettajana ja suuren kuljetusliikkeen ajojärjestelijänä. Hänen isällään oli pieni kuljetusyritys, jota hänen veljensä on kehittänyt ja jatkaa edelleen, joten Juntusella on siis paljon näkemystä isojen toimijoiden lisäksi myös pienten yritysten toimintaan. Voidaan siis sanoa, että Juntunen on kasvanut ja viettänyt koko elämänsä autojen ja logistiikan parissa.
Jussi Kärki on ollut Talouselämän päätoimittaja elokuusta 2019 lähtien. Sitä ennen hän veti MTV uutisissa talouden ja politiikan toimitusta, ja Kauppalehti on hänelle tuttu työpaikka 2000-luvun alkuvuosilta. Kokemusta television tekemisestä Kärki pääsee nykyään hyödyntämään Markkinaraadissa, joka on kerännyt ison ja uskollisen katsojakunnan Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin digissä.
Autot ja autoiluaiheet kiinnostavat häntä siitä yksinkertaisesta syystä, että autojutut kiinnostavat suuresti lukijoita ja katsojia. Talouselämä on keskittynyt viime aikoina uusien teknologioiden ja sähkö- ja kaasuautojen esittelyyn, sillä ne ovat kaivattu vastaus ilmastonmuutoksen torjumiseen ja päästöjen vähentämiseen.
Yritysanalyytikko Risto Pitkänen keskittyy Alma Talent Tietopalveluissa toimialakatsauksiin ja yritysten arvonmäärityksiin. Pitkänen tarkastelee päivittäin suomalaisten yritysten taloudellista kehittymistä ja toimialojen muutoksia. Pitkänen laatii AKL:n ja Alma Talent Tietopalveluiden yhteistyössä tuottaman Autokatsauksen varsinaisen tutkimuksen vuonna 2020, kun katsaus julkaistaaan 27. kerran.
Risto Pitkänen on kauppatietieteiden maisteri Aalto Yliopiston Kauppakorkeakoulusta, jossa hänen opintonsa keskittyivät rahoituksen opintoihin. Alma Talent Tietopalveluilla hän on ollut tuottamassa tilinpäätösanalyysia vuodesta 2014.
AKL eSummitissa Pitkänen alustaa Autoraadin keskustelua autokaupan toimialakatsauksella, joka tarjoaa katsauksen alan kehittymiseen eri tunnuslukujen osalta.
Kauppaneuvos Heikki Häggkvist on vaikuttanut autokaupassa jo 80-luvun alusta lähtien. Ensimmäiset 10 vuotta urastaan hän toimi myynti- ja johtotehtävissä, jonka jälkeen vuosia yrittäjänä Wetteri Yhtiöissä on kertynyt 30. Autoalan Keskusliiton puheenjohtajana Häggkvist on toiminut vuodesta 2015.
Taloustieteen tohtori, dosentti Aki Kangasharju on toiminut Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtajana maaliskuusta 2019. Kangasharju siirtyi ETLAan Nordeasta, jossa hän toimi tutkimusjohtajana ja pääekonomistina vuodesta 2012. Ennen Nordeaa hän toimi Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajana tehtävästä. Kangasharju toimi VATT:ssa myös tutkimusjohtajana ja professorina vuodesta 2001. Hän väitteli kansantaloustieteen tohtoriksi Jyväskylän yliopistossa 1998. Kangasharju on myös vieraillut urallaan mm. Massachusetts Institute of Technologyssä ja Boston Universityssä. Hän on ETLAn toimen ohella dosentti ja hallituksen jäsen Jyväskylän yliopistossa. Aiemmin hän toimi myös Tekesin johtokunnan jäsenenä.
Kauppatieteiden maisteri Helena Sauramo on työskennellyt Deltan palveluksessa vuodesta 2010 ja on toiminut Delta Auton toimitusjohtajana vuoden 2019 tammikuusta alkaen. Ennen toimitusjohtajakauttaan Helena on toiminut monissa eri tehtävissä yhtiössä, viimeisimpänä konsernin talousjohtajana vajaat 3 vuotta. Delta on läpikäynyt viime vuosien aikana suuren rakennemuutoksen, ja Helena on ollut työstämässä tätä nykyisessä ja edellisessä roolissaan. Ennen siirtymistään autoalalle Helena on työskennellyt muun muassa Deloittella ja Canonilla.
Helena on paitsi tiukan taloudellisen seurannan puolestapuhuja, ennen kaikkea asiakas- ja henkilöstökokemukseen panostava johtaja, joka uskoo palvelutuotteisiin ja digitaaliseen asiointiin.
Matti Vanhanen on Suomen valtiovarainministeri ja poliitikko. Hän on toiminut pitkään kotimaan politiikassa eri rooleissa. Nykyisin hän on Suomen kolmanneksi pitkäaikaisin pääministeri ja pisimpään pääministerinä toiminut keskustalainen. Matti Vanhanen toimi Suomen pääministerinä ja Suomen Keskustan puheenjohtajana vuosina 2003-2010 ja kansanedustajana vuosina 1991–2010 ja uudelleen vuodesta 2015. Vanhanen on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri.
Nykyisessä tehtävässään Valtiovarainministeriössä Vanhanen istuu tulevaisuuden verosuunnittelun aitiopaikalla. Kun liikenteen päästöt tulevaisuudessa entisestään vähenevät, täytyy valtion tulojen kannalta käynnistää pidemmän aikavälin pohdinta: miten tulot kerätään tilanteessa, jossa hallitseva osa liikenteestä on päästötöntä? Vaalikauden aikana valmistuvat mm. liikenteen tulevaisuuden verotusta käsittelevän työryhmän mietintö, sekä ohjelman mukaisesti toteutettava, ruuhkamaksut mahdollistava lainsäädäntö. Vanhasella on tulevaisuuden liikenneverotuksesta mielenkiintoisia näkökulmia jaettavaksi, ja hän näkee paljon mahdollisuuksia mm. tulevaisuuden liikennesuunnittelulle ja älyliikenteen palveluille.
Veli-Matti Mattila (DI, MBA) on johtanut Elisaa vuodesta 2003. Ennen Elisa-uraansa Mattila työskenteli Suomen Ericssonin toimitusjohtajana, eri tehtävissä Ericsson-konsernissa Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä asiantuntijana Sveitsissä Ascom Hasler AG:ssä. Hänellä on useita hallitusjäsenyyksiä mm. ETLA:ssa, EVAssa ja PALTAssa.
Tänään Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä, jonka asiakkaana on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja henkilöstöä yli 20 maassa. Mattila on luotsannut Elisaa pitkäjänteisen jatkuvan parantamisen toimintakulttuuriin, jolla tähdätään laatuun ja erinomaisuuteen. Erinomaisuuden tavoittelu on mahdollistanut yhä paremman asiakaskokemuksen, jatkuvasti parantuvan tuottavuuden sekä kyvyn innovoida uusia digitaalisia liiketoimintoja myös kansainvälisille markkinoille.
Kalle on pohjoismaiden johtavia muutosjohtamisen ja asiakaskokemuksen asiantuntijoita. Hänellä on yli kahden vuosikymmenen käytännön kokemus ja näytöt kansainvälisten superbrändien johtamisesta, massiivisista muutoshankkeista ja klassikoiden luomisesta.
Kallen intohimona on asiakaskokemuksen rikastuttaminen ja myynti- sekä palvelukulttuurin muovaaminen. Kalle toimii laaja-alaisesti ja vaikuttavasti eri rooleissa hallituksissa, projektin asiantuntijatiimin vetäjänä, valmentajana, konsulttina ja osallistavana ratkaisijana.
Kalle on työskennellyt mm. Keskon, Kotipizzan, Nesteen, Tokmannin, VR:n ja SOK:n kanssa.
”Thinking out of the box is nothing – ACTING out of the box is everything.”
Mikko on työskennellyt koko uransa kaupan ja autokaupan allalla. Erityisen lähellä Mikon sydäntä on aina ollut asiakaskokemuksen kehittäminen kaikissa palvelukanavissa. Mikko on monikanavaisuuden vankkumaton puolestapuhuja. Vuodesta 2017 alkaen hän on johtanut Volkswagen-brändin henkilöautotoimintoja K-Autossa. Tätä ennen hän on toiminut mm. myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnan kehityksen johtotehtävissä K-Autossa. Hänellä on myös vankka kokemus työskentelystä kansainvälisen suuryrityksen kanssa, sillä K-Auto toimii Volkswagen-konsernin virallisena maahantuojana Suomessa.
Mikko on intohimoinen kehittäjä ja K- ja Volkswagen-perheiden ylpeä jäsen. Autoilun ja autotoimialan muutokset ja niiden vaikutukset kiehtovat muutosta pelkäämätöntä johtajaa. Mikko on johtanut Volkswagen-brändiä Suomessa läpi globaalin muutoksen, jossa perinteisestä polttomoottoriautoihin perustuvasta teknologiasta siirrytään yhä enenevässä määrin kohti hiilidioksidineutraalia täyssähköautoilua.
Stig Morten Nilsen on viimeisten kymmenen vuoden ajan toiminut Norjan autoalan yhdistyksen NBF:n (Norges Bilbransjeforbund) toimitusjohtajana vastuullaan autokauppiaat ja itsenäiset korjaamot. Organisaatiolla on noin 1270 yritystä jäsenenä ja yli 22 700 työntekijää, joista noin 70% franchising sopimuksilla.
Nilsenillä on taloustieteen- ja markkinoinnin koulutus ja hän on työskennellyt vuodesta 1992 autoteollisuuden ja autorahoituksen parissa Norjassa. Tähän aikaan sisältyy kymmenen vuotta toimitusjohtajana sekä BMW:n, että Mercedes-Benzin suurimmilla jälleenmyyjillä, ja useita vuosia autoteollisuuden liiketoiminnan kehittäjänä. Stigillä on lisäksi laaja kokemus puheenjohtajuudesta ja hallitustyöskentelystä sekä rahoitus-, vakuutus- että autoteollisuuteen liittyvissä hankintaorganisaatioissa.
Tommy Letzénillä on yli 10 vuoden kokemus Scanian tehtaalla eri tehtävissä tuotannosta kokoamiseen ja myyntiin. Lisäksi hän on toiminut jälleenmyyjänä neljän vuoden ajan VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche -brändeillä, liiketoiminta-alueenaan paitsi Tukholma, myös Malmö ja Göteborg.
Letzénillä on huikea 7+11 vuoden kokemus Volkswagenin maahantuonnissa. Hänen vastuualueinaan on ollut muun muassa jälkimarkkinointi, kaupankäynti, liiketoiminnan johtaminen, jälleenmyynnin kehittäminen, brändin johtaminen, sähköinen liikkuminen sekä varatoimitusjohtajan tehtävät. Nykyään Letzén on työskennellyt jo yli viiden vuoden ajan Ruotsin autoalan keskusliitto MRF:n toimitusjohtajana, sekä Wayke-digitaalisen autojen myyntialustan tytäryritysten hallitusten puheenjohtajana.
Mika Hentunen on Ylen Yhdysvaltain-kirjeenvaihtaja, joka on asunut Washingtonissa yhteensä kymmenen vuotta. Hän raportoinut paikan päältä lukuisista Yhdysvaltain 2000-luvun suurista uutistapahtumista, kuten syyskuun 2001 terrori-iskuista, hirmumyrskyistä, huippukokouksista ja presidentinvaaleista.
Valmistutuaan kauppatieteiden maisteriksi 1991 Mika täydensi osaamistaan journalismiopinnoilla Pariisissa ja jäi sille tielle ulkomaantoimittajaksi. Hänen Yhdysvaltain tulevaisuuteen luotaava tietokirjansa ”Trumpin jälkeen – Suurvallan kohtalonkysymykset” ilmestyy ensi keväänä Docendon kustantamana. Hän on aiemmin kirjoittanut kaksi tietokirjaa ja kaksi dekkaria.
Insinööri Kari Halonen on työskennellyt Vehon palveluksessa vuodesta 2007 ja nykyisessä tehtävässään syyskuusta 2018 lähtien. Uransa aikana hän on toiminut niin henkilöautojen kuin hyötyajoneuvojen parissa vähittäiskaupan ja maahantuonnin johtotehtävissä huollossa ja myynnissä. Kaiken kaikkiaan Kari on työskennellyt autoalan eri tehtävissä yli 30 vuoden ajan.
Nykyisessä tehtävässään Kari on ollut toteuttamassa Vehon rakennemuutosta, jossa monimerkkiympäristöstä siirryttiin yhden merkin maailmaan, Mercedes-Benziin ja samalla organisoitiin liiketoiminta toteuttamaan yhden merkin strategiaa maahantuonnissa ja vähittäiskaupassa. Karin sydäntä lähellä on henkilöstön hyvinvointi. Ilman tyytyväistä henkilöstöä ei saada luotua erinomaista asiakaskokemusta.
Kari näkee tulevaisuuden autoalan vahvasti sähköisenä ja autokaupan vahvasti digitalisoituvana, kestävän kehityksen mahdollistajana.
Valmistuttuaan 1986 kauppatieteiden maisteriksi Rissa on toiminut käytännössä koko työelämänsä autoalalla useissa eri tehtävissä. Ennen Autoalan Keskusliittoon tuloa hän toimi toistakymmentä vuotta Nordea Rahoituksessa autorahoituksen ja kuluttajarahoituksen parissa niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Ennen rahoitusyhtiöaikaa Rissa toimi autoliikkeissä vähittäiskaupan eri tehtävissä. Suomen ajautuessa syvään lamaan 1990-luvun alussa erityisesti autokauppa koki kovia. Rissa oli mukana saneeraamassa kahta eri autoliikettä aikana, jolloin puolet Suomen autoliikkeistä meni konkurssiin. Saneerauksen jälkeen alkoi kannattavan kasvun suunnittelu. Nuo ajat ovat jääneet vahvasti Rissan työkalupakkiin kasvattavana kokemuksena johtamisesta ja erityisesti strategisen suunnittelun tärkeydestä.
Rissa on työtehtäviensä johdosta mukana useissa eri hallituksissa. Muun muassa viimeiset kolme vuotta hän on ollut mukana Cecran (European Council for Motor Trades and Repairs) hallituksessa, missä hän edustaa Suomen lisäksi muita Pohjoismaita. Cecra on autoalan Euroopan vähittäiskaupan edunvalvontajärjestö Brysselissä.
Jari Ketola vastaa liiton kehittämistehtävien kokonaisvaltaisesta johtamisesta. Kehitysjohtajana hän seuraa tarkasti autoalaa sekä siihen sidoksissa olevia muutostekijöitä. Jari Ketolan tehtäväkenttään liittyy vahvasti autoalan elinvoimaisuuden kehittäminen, joka on myös vuosittaisen kohtaamis- ja oppimistapahtuma AKL Summit -tapahtuman kantava ajatus. Ketolan voidaankin sanoa olevan AKL Summitin isä.
Jarilla on pitkä kokemus autoalalta, niin maahantuojan kuin vähittäiskaupan palveluksesta. Erilaisten työhön, organisaatioon ja johtamiseen liittyvien käytäntöjen sekä välineiden luominen ja jalkauttaminen yritysten liiketoimintojen kehittämisessä ovat tulleet hänelle tutuiksi vuosien aikana. Autoalan Keskusliitossa Jari Ketola on työskennellyt vuodesta 2012.
Joanna Kuvaja on 35-vuotias mikkeliläiskasvatti, energinen yrittäjä ja kahden pojan äiti. Nuoresta iästään huolimatta hän on kartuttanut monipuolista esiintymiskokemusta eri rooleissa; niin juontajana, haastattelijana, tapahtumaemäntänä, vuoden 2007 Miss Suomi -perintöprinsessana kuin ravitoimittajanakin. Eteläsavolaisena Joannalla eivät sanat juutu kurkkuun, vaan hyvä huumorintaju, rento asenne ja pirteä olemus näkyvät vahvasti hänen työskentelyssään.
Viimeisen 14 vuoden aikana Joanna Kuvaja on tullut monille tutuksi suorien lähetysten tv-kasvona. Lisäksi hän on toiminut niin urheilun (ravit), viihteen (Fort Boyard, Elixir) kuin asiaohjelmienkin (Huomenta Suomi) parissa. Parhaillaan Joanna tekee Viiden Jälkeen -ajankohtaisohjelmaa ja juontaa Teknavia. Näiden lisäksi häntä kuullaan viikoittain myös Radio Novan legendaarisessa Liikenteessä-ohjelmassa.
Joannalla on mieltymys autoiluun. ”Olen päässyt työskentelemään useiden huippuautojen ja alan huippujen kanssa – kerran Markku Alénin kyydissä Teslan takapenkillä meinasi taju lähteä. Olen myös itse ratin takana päässyt todistamaan Porsche V8:n voiman, wau! Lisäksi, olen emännöinyt Jyväskylän Suurajoissa erikoispätkillä ja kurkistanut formulamaailmaan muun muassa Valtteri Bottaksen haastatteluiden myötä. Olen nyt hyvin innoissani itselleni uudesta AKL eSummit -tapahtumasta. Nähdäänhän siellä?
Jussi Heikelä on 1976 Turussa syntynyt uusioperheenisä, joka on tehnyt viihdettä ja mediaa koko aikuiselämänsä. Tuottajan, käsikirjoittajan, ohjaajan tai muiden tuotantoportaan roolien lisäksi hän on esiintynyt TV- ja radio-ohjelmissa vajaat parikymmentä vuotta. Sinä aikana hän on myös juontanut satoja yritystilaisuuksia omalla vahvuudellaan, joka on asian viihteellistäminen.
”Yksittäisistä keikoista mieleenpainuneimmat ovat olleet Top Gear Live-tapahtumat, jossa juonsin yhdessä Jeremy Clarksonin ja James Mayn kanssa monipäiväisessä liveshowssa Helsingin messukeskuksessa 2012.”
Vuodesta 2016 Jussi Heikelä on tehnyt myös puhujakeikkoja. Hän puhuu mielellään aiheista ”Ennen ei ollut mikään paremmin”, ”Joka päivä ei voi olla pääpäivä”, sekä ”Ihmiset ovat sinulle kaikki kaikessa”. Heikelän hohdokas taito on höystää tarinoita omilla kokemuksillansa viihteen kulissien takaa. Puheenvuoroja on kehuttu viihteellisiksi ja ne sopivat hyvin keventämään tilaisuuden tunnelmaa.
Asiaviihteessä hän on yksi valtakunnan parhaista.
André Noël Chaker on kanadalaissyntyinen juristi, entinen Veikkauksen johtaja sekä teknologian ja urheilubisneksen moniottelija. Hän on juontanut ja esiintynyt puhujana yli 250 tapahtumassa Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2014 lähtien. Hän on moderoinut muun muassa Nordic Business Forumia neljä kertaa ja juontanut lukuisia suurtapahtumia isoille yrityksille ja yhteisöille, kuten esim. IBM, Fujitsu, OP, Orion, Nokia ja EU. Chaker on myös osallistunut moneen autoalan tapahtumaan ja juontanut niistä useita.
Chaker on juontajana positiivinen ja huumorintajuinen, hän kohtaa yleisönsä räjähtävällä energialla, terävällä huumorilla, nopealla tilannetajulla ja perusteellisella valmistelulla. Hänet on valittu vuoden puhujaksi Suomessa kaksi kertaa, 2012 ja 2014. Chaker on myös menestynyt tietokirjailija. Hänen ”The Finnish Miracle” -kirja on yksi myydyimpiä kirjoja kustantajan Alma Talentin historiassa.
Lindholm on perustanut Suomen parhaaksi verkkokaupaksikin valitun Varustelekan, joka on armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Perustaessaan Varustelekaa vuonna 2003 Lindholm oli 21-vuotias ja sai yrityksen perustamista varten kaveriltaan tuhannen euron lainan. Rahat hän sijoitti lavalliseen armeijaylijäämää Saksasta, koodasi nettikaupan itse eikä alkuun maksanut palkkaa itselleen. Tuo lainatonni oli äkkiä maksettu pois, eikä Varustelekaan ole sen jälkeen sijoittajia tarvittu – se on kasvanut nykyiseen kokoonsa Euroopan suurimmaksi sitä tonnin pesämunaa pyörittelemällä. Viime vuonna Varusteleka teki 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla 340 000 euron tuloksen. Varustelekaa voikin sanoa melkoiseksi menestystarinaksi.
Tällä hetkellä Lindholmin tärkein työ Lekalla on hallitustyö, minkä lisäksi hän on avuksi markkinoinnissa ja omien brändien tuotteiden suunnittelussa. Lindholm valittiin 2015 Vuoden nuoreksi yrittäjäksi ja hän pääsi Linnan juhliinkin. Tähän liittyvässä julkisuusrytäkässä hän pääsi kärkkäine mielipiteineen entistä paremmin mediaan, ja häntä ruvettiin kutsumaan puhumaan ihan toden teolla.
AKL Summitissa Lindholm puhuu siitä, että koska internetiä ei voi kuitenkaan räjäyttää, niin olisi parempi ottaa ilo irti siitä. Ja jos on rehellinen ja ylpeä työstään, voi markkinoinnissakin olla räväkkyyttä.
Helsinki-sali klo 13:30
Rissanen on tehnyt pitkän uran DNA:n henkilöstöhallinnossa ja hänellä on ollut keskeinen rooli DNA:n yrityskulttuurin rakentamisessa, jonka keskiössä ovat vapaus, vastuu ja luottamus. Jokaisen yhtiön kulttuuri on omanlainen ja siitä on mahdollista luoda merkittävä kilpailuetu. Jotta kulttuurista saadaan toimiva, henkilöstölle pitää antaa mahdollisuus vaikuttaa ja heihin täytyy luottaa, kyttäämällä ei nykymaailmassa rakenneta työelämän menestysjoukkueita. Pitkäjänteisen työn tuloksena DNA valittiin Great Place to Work -tutkimuksessa Suomen parhaaksi työpaikaksi suurten organisaatioiden sarjassa.
Finlandia-sali klo 14:25
Kalenoja työskentelee autoalan omassa Tieliikenteen Tietokeskuksessa liikenteen erityisasiantuntijana. Hän on toiminut ennen autoalalle siirtymistään pitkään Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkimustehtävissä. Tieliikenteen Tietokeskus kokoaa ja koordinoi monenlaista ajankohtaista tutkimus- ja tilastoaineistoa autoalan avuksi. Myös liikenteen ympäristövaikutukset ja niitä koskeva lainsäädäntö kuuluvat Kalenojan osaamisalueisiin.
Helsinki-sali klo 14:25
Anssi Rantanen oppi työskenneltyään Googlella kasvukonsulttina, miten yksi maailman nopeiten kasvavista yrityksistä systemaattisesti mahdollistaa kasvuaan. Anssilla on ainutlaatuinen ymmärrys yritysten kasvattamisen tulevaisuudesta. Tehtyään tiiviisti töitä 40+ suomalaisen organisaation kanssa (startupeista pörssiyrityksiin), Anssi Rantanen sai laaja-alaisen ymmärryksen Suomen myynti- ja markkinointiosaamisesta.
Rantanen uskoo siihen, että voittavat yritykset painottavat tulevaisuudessa oppimista ja itseohjautuvuutta. Hän on huomannut, että monelta suomalaiselta yritykseltä puuttuu riskinottokyky. Ei voida eikä haluta kokeilla uusia asioita ja koetaan epäonnistuminen huonona asiana. “100 000 henkilön Googlella esimerkiksi riskinotto on palkittu asia ja siellä kehotetaan yritteliäisyyteen. Siellä oppiminen ja uusien asioiden vaaliminen ovat tärkeitä, kun taas isoissa suomalaisissa organisaatioissa ei vielä ole samanlaista oppimisen kulttuuria,” Rantanen toteaa.
Tänä päivänä Anssi Rantanen toimii Growth Tribe -koulutusyrityksen maajohtajana. Growth Tribe on Euroopan ensimmäinen ja paras kasvuakatemia. Aiempi työkokemus on antanut Anssille vahvan käsityksen tulevaisuuden tavasta toimia ja kasvattaa yrityksiä. Summitissa Anssi puhuu tulevaisuuden menestyvän yrityksen kasvukulttuurista ja -markkinoinnista sekä siitä, miten yritys voi maksimoida kasvuaan.
Finlandia-sali klo 15:45
Kevin Gaskell on toiminut sarjayrittäjänä sekä maailmanluokan yritysten toimitusjohtajana. Hän on johtanut mm. Porschea, BMW:tä, Lamborghinia, epyxia ja EurotaxGlassia. Gaskell on auttanut useita yrityksiä saavuttamaan huipputason niin asiakaspalvelussaan kuin taloudellisessa suorituskyvyssään.
Gaskell uskoo intohimoisesti, että tavalliset ihmiset voivat yltää poikkeuksellisiin tuloksiin, kun heidät saadaan uskomaan tavoitteisiin ja annetaan mahdollisuus osallistua niiden saavuttamiseen. Nykyään hän tekee aktiivisesti hallitustyötä ja sijoittaa yrityksiin, auttaa niitä saavuttamaan kasvua markkinassaan sekä hallitsemaan muutoksia onnistuneesti. Hänet on laajalti tunnustettu yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä johtajista.
Gaskellilla on intohimo toimia tuloksekkaasti – kaikessa mitä hän tekee. Ammatillisen uransa vaatimuksista huolimatta Gaskell on löytänyt aikaa kiivetä Mount Everestille ja muille maailman korkeimmille vuorille, kerännyt varoja hyväntekeväisyyteen kävelemällä sekä pohjois- että etelänavalle, urheilla kansainvälisellä tasolla kriketissä ja soittaa rock-bändissä.
Finlandia-sali klo 16:45
Brought to you by the Finnish Central Organisation for Motor Trades and Repairs (AKL), AKL Summit presents an impressive range of top Finnish and international presenters. Refresh your knowledge, find new inspiration and take the best ideas with you.
This year’s keynote international speakers include IKEA Chairman Lars-Johan Jarnheimer and customer experience expert, author Steven Van Belleghem.
Aloittaessaan Scania Suomen toimitusjohtajana vuonna 2016, Henna Wickström havaitsi pian, että alati muuttuvassa maailmassa yritykseen juurtuneet toimintatavat ja perinteikäs johtamiskulttuuri eivät vie Scania Suomea eteenpäin enää niin kuin ennen. Henkilöstötutkimukset osoittivat myös sen, että edessä oli paljon kehitystyötä yhtenäisten toimintamallien ja johtamiskulttuurin parantamiseksi. Oli aloitettava yrityskulttuurin muutosmatka.
Avain muutokseen on johtamisessa. Syntyi hanke, jonka tavoitteena on nostaa Scania Suomen johtamiskulttuuri yhdeksi parhaista koko Suomessa. Yrityksessä HR:n käynnistämät ylimmän ja keskijohdon esimiestyön kehittämishankkeet teemoilla suorituksen johtaminen, valmentava johtaminen sekä muutosjohtaminen ovat nyt kääntämässä yrityskulttuuria uuteen suuntaan ja tulokset ovat rohkaisevia.
Mutta kenen alaisuudessa toimii suurin osa Scanian työntekijöistä? Vastaus on: Työnjohdon. Kaikkien 21 toimipisteen mekaanikot ovat työnjohdon johtamia. Tällä ryhmällä on valtava vaikutus asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja toiminnan tehostamiseen.
Johtaminen on kulttuurimuutoksen keihäänkärki. Tule kuulemaan enemmän siitä, miten tämä Suomen autoalan uniikki hanke Scania Suomessa toteutetaan ja kuinka parhaita tuloksia voidaan saavuttaa!
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Selkeästi nähtävissä oleva digitalisoitumisen megatrendi koskettaa kiihtyvissä määrin myös suomalaista autokauppaa. Kaikki merkit viittaavat siihen, että jo lähitulevaisuudessa etämyynti ja verkon kautta tapahtuva asiakaspalvelu tulevat merkittävästi kasvattamaan osuuttaan perinteisen autokaupan ohella.
Me Deltalla uskomme vahvasti siihen, ettei digitalisaatio tarkoita kasvottomuutta tai asiakaspalvelun ulkoistamista asiakkaille ja koneille, vaan parhaimmillaan se mahdollistaa entistä monipuolisemman ja mutkattomamman asiakaskokemuksen. Käynnistämämme projektin tavoitteena olikin siis löytää uusia tapoja kommunikoida ja jakaa tietoa asiakkaan kanssa digitiaalisin välinein, asiakaspalvelun henkilökohtaisuudesta tinkimättä. Päätimme lähteä rakentamaan omiin tarpeisiimme räätälöityä mediasovellusta, joka toisi uusia mahdollisuuksia sekä automyynnin että jälkimarkkinoinnin asiakaspalveluun, istuen samalla mahdollisimman saumattomasti Deltan jo olemassa oleviin järjestelmiin ja prosesseihin.
Tervetuloa kuulemaan, kuinka uusi mediasovelluksemme tehostaa autojen etämyyntiä mm. tekemällä videoiden ja kuvien jakamisesta sekä personoitujen tarjousten tekemisestä helppoa. Huollon puolella lisäkorjaustarpeiden esittäminen ja hyväksyminen, sekä asiakkaan kanssa huollon edistymisestä kommunikointi, tapahtuvat sovelluksella entistä nopeammin ja vaivattomammin.
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45