Pysy kyydissä
Tilaa uutiskirje ja kuulet Summit-uutiset ensimmäisenä.
Saimme tämän vuoden teemaan paljon loistavia aiheita viime vuoden tapahtumavierailta, kiitos niistä jokaiselle ajatuksiaan jakaneelle. Saaduista aiheista kokosimme kattoteeman Tulevaisuuden menestyvä yritys, jonka alle keräämme puheenvuoroja johtamisesta, asiakaskokemuksesta sekä digitaalisuudesta ja teknologioista. Tavoitteenamme on koota ohjelma, joka inspiroi ja antaa virikkeitä omaan bisnekseen – samalla koko toimialaa edistäen. Lisäksi tapahtuma on toiminut joka vuosi alan tärkeimpänä kohtaamisfoorumina. Niin tänäkin vuonna. Tervetuloa!
Pekka Rissa
toimitusjohtaja, Autoalan Keskusliitto
AKL Summit on täynnä mielenkiintoisia sekä ajankohtaisia puheenvuoroja, kohtaamisia ja keskusteluja.
Finlandia-salin ohjelma tulkataan suomeksi / englanniksi.
Aika | Piazza & Expo | Finlandia-sali | Helsinki-sali |
---|---|---|---|
8:00-10:00 | Ilmoittautuminen ja aamiainen Klo 9:00 Pääkumppaneiden talk show | ||
10:00-10:15 | Avauspuheenvuoro André Noël Chaker & Pekka Rissa | ||
10:15-10:30 | Retail Buying Study 2019 – keskeisiä havaintoja auton ostopolulta Emilia Valtola Vesa Siitari | ||
10:30-11:20 | Marketing in successful companies, and the role of technology Giles Graham Christoffer Hultin | ||
11:20-12:00 | Paneelikeskustelu: Tulevaisuuden käyttövoimat liikenteessä Krista Mikkonen Mika Anttonen Juhani Laurikko | ||
12:00-13:30 | Lounas & Expo Camp Fire -sessiot* | Tauko | |
13:30-14:15 | Onko johtamisen navigaattori päivityksen tarpeessa? Päivi Pentti Anu Waaralinna | Netissä voi myydä muutakin kuin uhkapelejä ja ulkomaanmatkoja Valtteri Lindholm | |
14:25-15:00 | Ota riski, luota työntekijääsi! Marko Rissanen | Päästötavoitteet kiristyvät – miten autoala vastaa kasvaviin ilmastovaatimuksiin? Hanna Kalenoja | |
15:00-15:45 | Iltapäiväkahvi & Expo Camp Fire -sessiot* | Tauko | Tauko |
15:45-16:30 | Tulevaisuuden yrityksen kasvu ja menestys Anssi Rantanen | Kehitysprojektit Delta Auto ja Scania Suomi | |
16:45-17:45 | How you can achieve extraordinary results in business Kevin Gaskell | ||
17:45-20:00 | Cocktails |
*) Camp Fire -sessioiden ohjelma alla. Pidätämme oikeuden ohjelman muutoksiin.
Lounas- ja iltapäivätauolla verkostoitumisalueella järjestettävät teemoitetut sessiot alkavat tiiviillä aihepiirin alustuksella, jota seuraa vapaamuotoinen keskustelu. Jos olet tiedonnälkäinen, kiinnostunut innovaatioista, trendeistä ja näkemyksistä, ovat nämä tarkoitettu juuri sinulle. Valikoidut AKL Summitin kumppaniyritykset isännöivät sessioita. Toiminta perustuu first come, first served -periaatteeseen, joten istumapaikan leiritulen äärestä varmistaaksesi saavuthan ajoissa paikalle.
12:30–12:45 CDK
Yksilöllinen asiakaskokemus kilpailueduksi huoltopalveluissa
13:00–13:15 Crasman
Ohjaako online-käyttäytymisdata autakauppanne businesta?
15:10–15:25 Lexia
Ennakoi liiketoiminnan riskit ja mahdollisuudet juridiikan avulla
15:25–15:40 Huutokaupat.com
Huutokaupat.com mullisti suomalaisen vaihtoautokaupan – tule kuulemaan miten se tehtiin
12:30–12:45 Huutokaupat.com
Huutokaupat.com mullisti suomalaisen vaihtoautokaupan – tule kuulemaan miten se tehtiin
13:00–13:15 Lexia
Ennakoi liiketoiminnan riskit ja mahdollisuudet juridiikan avulla
15:10–15:25 Crasman
Ohjaako online-käyttäytymisdata autakauppanne businesta?
15:25–15:40 CDK
Yksilöllinen asiakaskokemus kilpailueduksi huoltopalveluissa
Lounas- ja iltapäivätauolla verkostoitumisalueella järjestettävät teemoitetut sessiot alkavat tiiviillä aihepiirin alustuksella, jota seuraa vapaamuotoinen keskustelu. Jos olet tiedonnälkäinen, kiinnostunut innovaatioista, trendeistä ja näkemyksistä, ovat nämä tarkoitettu juuri sinulle. Valikoidut AKL Summitin kumppaniyritykset isännöivät sessioita. Toiminta perustuu first come, first served -periaatteeseen, joten istumapaikan leiritulen äärestä varmistaaksesi saavuthan ajoissa paikalle.
12:30–12:45 CDK
Yksilöllinen asiakaskokemus kilpailueduksi huoltopalveluissa
13:00–13:15 Crasman
Ohjaako online-käyttäytymisdata autakauppanne businesta?
15:10–15:25 Lexia
Ennakoi liiketoiminnan riskit ja mahdollisuudet juridiikan avulla
15:25–15:40 Huutokaupat.com
Huutokaupat.com mullisti suomalaisen vaihtoautokaupan – tule kuulemaan miten se tehtiin
12:30–12:45 Huutokaupat.com
Huutokaupat.com mullisti suomalaisen vaihtoautokaupan – tule kuulemaan miten se tehtiin
13:00–13:15 Lexia
Ennakoi liiketoiminnan riskit ja mahdollisuudet juridiikan avulla
15:10–15:25 Crasman
Ohjaako online-käyttäytymisdata autakauppanne businesta?
15:25–15:40 CDK
Yksilöllinen asiakaskokemus kilpailueduksi huoltopalveluissa
Tilaa uutiskirje ja kuulet Summit-uutiset ensimmäisenä.
Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2019 © Tietosuojaseloste
Käytäthän modernia selainta. Sivusto ei tue Internet Exploreria.
Kevin Gaskell on toiminut sarjayrittäjänä sekä maailmanluokan yritysten toimitusjohtajana. Hän on johtanut mm. Porschea, BMW:tä, Lamborghinia, epyxia ja EurotaxGlassia. Gaskell on auttanut useita yrityksiä saavuttamaan huipputason niin asiakaspalvelussaan kuin taloudellisessa suorituskyvyssään.
Gaskell uskoo intohimoisesti, että tavalliset ihmiset voivat yltää poikkeuksellisiin tuloksiin, kun heidät saadaan uskomaan tavoitteisiin ja annetaan mahdollisuus osallistua niiden saavuttamiseen. Nykyään hän tekee aktiivisesti hallitustyötä ja sijoittaa yrityksiin, auttaa niitä saavuttamaan kasvua markkinassaan sekä hallitsemaan muutoksia onnistuneesti. Hänet on laajalti tunnustettu yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä johtajista.
Gaskellilla on intohimo toimia tuloksekkaasti – kaikessa mitä hän tekee. Ammatillisen uransa vaatimuksista huolimatta Gaskell on löytänyt aikaa kiivetä Mount Everestille ja muille maailman korkeimmille vuorille, kerännyt varoja hyväntekeväisyyteen kävelemällä sekä pohjois- että etelänavalle, urheilla kansainvälisellä tasolla kriketissä ja soittaa rock-bändissä.
Finlandia-sali klo 16:45
Tanskalaisella Christofferilla on laajaa kokemusta kansainvälisestä markkinoinnista kansainvälisten mediatoimistojen puolelta ja hän on toiminut myös eri rooleissa Nokian globaalissa markkinoinnissa. Hänen intonsa, asenteensa ja kärsimättömyytensä juontavat hänen yrittäjyydestään useiden projektien parissa, joista esimerkkeinä media- ja markkinointitoimisto Toinen Helsinki sekä CX-toimistot CEO Helsinki ja Flip Studio Kööpenhaminassa.
Vaikka Christoffer on työskennellyt monien autobrändien kanssa, väittää hän tietävänsä autoista keskivertoa vähemmän, mutta kuluttajat hän kuitenkin tuntee keskivertoa paremmin.
Christoffer haluaa työllään varmistaa, että yritykset ymmärtävät ainutlaatuisten asiakaskokemusten merkityksen ja pystyvät toimittamaan niitä kestävällä tavalla niin, että markkinointi on yksi luonnollinen ja arvostettu osa tätä kokemusta.
Yhdessä Giles Grahamin kanssa Christoffer pohtii puheenvuorossaan ”Marketing in successful companies, and the role of technology”, miten menestyneet yritykset hoitavat markkinointia ja puhuu siitä, kuinka markkinointiteknologiaa voidaan tehokkaimmin hyödyntää autoalalla.
Finlandia-sali klo 10:30
Giles johtaa GroupM:n ohjelmallisen liiketoimintayksikön Xaxisin autoteollisuuden alaa ja on työskennellyt WPP:lle jo lähes kymmenen vuoden ajan. Hän suhtautuu autoalaan intohimolla ja sen lisäksi hänellä on mittavaa kokemusta useista globaaleista rooleista esimerkiksi Jaguar Land Rover -, Ford-, Volvo-, BMW- ja PSA Groupe -brändien parista.
Uteliaan, mutta käytännöllisen lähestymistapansa kautta hän pyrkii innokkaasti auttamaan brändejä hyödyntämään edistynyttä teknologiaa haluttujen liiketoimintatulosten saavuttamiseksi positiivisten asiakaskokemusten kautta.
Yhdessä Christoffer Hultinin kanssa Giles pohtii puheenvuorossaan ”Marketing in successful companies, and the role of technology”, miten menestyneet yritykset hoitavat markkinointia ja puhuu siitä, kuinka markkinointiteknologiaa voidaan tehokkaimmin hyödyntää autoalalla.
Finlandia-sali klo 10:45
Anssi Rantanen oppi työskenneltyään Googlella kasvukonsulttina, miten yksi maailman nopeiten kasvavista yrityksistä systemaattisesti mahdollistaa kasvuaan. Anssilla on ainutlaatuinen ymmärrys yritysten kasvattamisen tulevaisuudesta. Tehtyään tiiviisti töitä 40+ suomalaisen organisaation kanssa (startupeista pörssiyrityksiin), Anssi Rantanen sai laaja-alaisen ymmärryksen Suomen myynti- ja markkinointiosaamisesta.
Rantanen uskoo siihen, että voittavat yritykset painottavat tulevaisuudessa oppimista ja itseohjautuvuutta. Hän on huomannut, että monelta suomalaiselta yritykseltä puuttuu riskinottokyky. Ei voida eikä haluta kokeilla uusia asioita ja koetaan epäonnistuminen huonona asiana. “100 000 henkilön Googlella esimerkiksi riskinotto on palkittu asia ja siellä kehotetaan yritteliäisyyteen. Siellä oppiminen ja uusien asioiden vaaliminen ovat tärkeitä, kun taas isoissa suomalaisissa organisaatioissa ei vielä ole samanlaista oppimisen kulttuuria,” Rantanen toteaa.
Tänä päivänä Anssi Rantanen toimii Growth Tribe -koulutusyrityksen maajohtajana. Growth Tribe on Euroopan ensimmäinen ja paras kasvuakatemia. Aiempi työkokemus on antanut Anssille vahvan käsityksen tulevaisuuden tavasta toimia ja kasvattaa yrityksiä. Summitissa Anssi puhuu tulevaisuuden menestyvän yrityksen kasvukulttuurista ja -markkinoinnista sekä siitä, miten yritys voi maksimoida kasvuaan.
Finlandia-sali klo 15:45
Anu Waaralinna tunnetaan työoikeuden moniottelijana. Hän on toiminut työnantajien neuvonantajana jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Hänen kokemuksensa ja asiantuntemuksensa on parhaimmillaan monipuolisessa ja vaativassa asiakastyössä, jossa hänen vankkaa ammattitaitoaan arvostetaan erityisesti hallituksien ja johtoryhmien strategisessa konsultoinnissa sekä muussa vaativassa työoikeudellisessa neuvonnassa. Anu on kysytty neuvonantaja myös muun muassa vaativissa uudelleenorganisointitilanteissa sekä työoikeusriitojen hoitajana. Hän luennoi ja toimii aktiivisesti erilaisten seminaarien puheenjohtajana niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Anulle on tärkeää pitää yllä jatkuvaa valmiutta vastata työoikeuden muuttuviin haasteisiin, jotta asiakkaat voivat varmistua aina parhaasta ja oikea-aikaisimmasta neuvosta.
Miten ihmisiä tulee johtaa nyt ja tulevaisuudessa? Miten varmistat innostuksen, riittävän ammattitaidon ja kehittymisen? Tule päivittämään johtamisen navigaattori tähän päivään ja tulevaisuuteen ja tule kuulemaan, mitä tulevaisuuden työelämä tarkoittaa yksilön, yhteisön, juridiikan ja johtamisen kannalta. Uudistuvan työelämän ohjaimissa kohtaat asianajajan ja psykologin. Älä jää varikolle!
Finlandia-sali klo 13:30
Lindholm on perustanut Suomen parhaaksi verkkokaupaksikin valitun Varustelekan, joka on armeijaylijäämän ja ulkoilun erikoisliike. Perustaessaan Varustelekaa vuonna 2003 Lindholm oli 21-vuotias ja sai yrityksen perustamista varten kaveriltaan tuhannen euron lainan. Rahat hän sijoitti lavalliseen armeijaylijäämää Saksasta, koodasi nettikaupan itse eikä alkuun maksanut palkkaa itselleen. Tuo lainatonni oli äkkiä maksettu pois, eikä Varustelekaan ole sen jälkeen sijoittajia tarvittu – se on kasvanut nykyiseen kokoonsa Euroopan suurimmaksi sitä tonnin pesämunaa pyörittelemällä. Viime vuonna Varusteleka teki 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla 340 000 euron tuloksen. Varustelekaa voikin sanoa melkoiseksi menestystarinaksi.
Tällä hetkellä Lindholmin tärkein työ Lekalla on hallitustyö, minkä lisäksi hän on avuksi markkinoinnissa ja omien brändien tuotteiden suunnittelussa. Lindholm valittiin 2015 Vuoden nuoreksi yrittäjäksi ja hän pääsi Linnan juhliinkin. Tähän liittyvässä julkisuusrytäkässä hän pääsi kärkkäine mielipiteineen entistä paremmin mediaan, ja häntä ruvettiin kutsumaan puhumaan ihan toden teolla.
AKL Summitissa Lindholm puhuu siitä, että koska internetiä ei voi kuitenkaan räjäyttää, niin olisi parempi ottaa ilo irti siitä. Ja jos on rehellinen ja ylpeä työstään, voi markkinoinnissakin olla räväkkyyttä.
Helsinki-sali klo 13:30
Rissanen on tehnyt pitkän uran DNA:n henkilöstöhallinnossa ja hänellä on ollut keskeinen rooli DNA:n yrityskulttuurin rakentamisessa, jonka keskiössä ovat vapaus, vastuu ja luottamus. Jokaisen yhtiön kulttuuri on omanlainen ja siitä on mahdollista luoda merkittävä kilpailuetu. Jotta kulttuurista saadaan toimiva, henkilöstölle pitää antaa mahdollisuus vaikuttaa ja heihin täytyy luottaa, kyttäämällä ei nykymaailmassa rakenneta työelämän menestysjoukkueita. Pitkäjänteisen työn tuloksena DNA valittiin Great Place to Work -tutkimuksessa Suomen parhaaksi työpaikaksi suurten organisaatioiden sarjassa.
Finlandia-sali klo 14:25
Päivi Pentti on kokenut johdon ja esimiesten valmentaja. Hän on työskennellyt eri toimialojen yritysten kanssa yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Parhaimmillaan Päivi on tilanteissa, joissa on tarpeen rakentaa hyvää yhteistyötä työyhteisöön ja valmentaa esimiehiä ja johtoa toimimaan esimiehinä siten, että kunkin omat vahvuudet tulevat käyttöön, tavoitteet täyttyvät ja henkilöstön osaaminen ja hyvinvointi lisääntyy. Yksilöllinen coaching ja ryhmämuotoinen sparraus ovat tilanteita, joissa Päivi usein työskentelee. Johtoryhmien kehittäminen ja M&A tilanteet vaativat usein konsultoivaa ja sparraavaa otetta. Muuttuva työelämä tuo omat vaatimuksensa myös johtamiseen ja nämä teemat tulevat usein vastaa valmennustilanteissakin. Päivi on kansainvälisesti sertifioitunut Johdon coach sekä työyhteisösovittelija ja kokenut alustaja erilaisissa seminaareissa.
Miten ihmisiä tulee johtaa nyt ja tulevaisuudessa? Miten varmistat innostuksen, riittävän ammattitaidon ja kehittymisen? Tule päivittämään johtamisen navigaattori tähän päivään ja tulevaisuuteen ja tule kuulemaan, mitä tulevaisuuden työelämä tarkoittaa yksilön, yhteisön, juridiikan ja johtamisen kannalta. Uudistuvan työelämän ohjaimissa kohtaat asianajajan ja psykologin. Älä jää varikolle!
Finlandia-sali klo 13:30
Kalenoja työskentelee autoalan omassa Tieliikenteen Tietokeskuksessa liikenteen erityisasiantuntijana. Hän on toiminut ennen autoalalle siirtymistään pitkään Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkimustehtävissä. Tieliikenteen Tietokeskus kokoaa ja koordinoi monenlaista ajankohtaista tutkimus- ja tilastoaineistoa autoalan avuksi. Myös liikenteen ympäristövaikutukset ja niitä koskeva lainsäädäntö kuuluvat Kalenojan osaamisalueisiin.
Helsinki-sali klo 14:25
Mikkonen on koulutukseltaan biologi, hän on valmistunut Joensuun yliopistosta vuonna 2003 Opintojensa ohella hän harrasti aktiivisesti ympäristö- ja luonnonsuojelutoimintaa. Hän on uransa aikana työskennellyt ympäristökeskuksella, Pohjois-Karjalan Liikunta ry:llä seurakehittäjänä sekä jätehuoltoyhtiö Puhas oy:lla. Lisäksi hän on tehnyt erilaisia luontoselvityksiä ympäristöasiantuntijaosuuskunnalle. Mikkonen asui perheineen Keniassa vuodet 2000–2003.
Mikkonen liittyi Vihreisiin opiskeluaikanaan. Hänet valittiin Joensuun kaupunginvaltuustoon ensimmäisen kerran vuonna 1996 ja hän on toiminut Joensuussa kaupunginvaltuutettuna yhtäjaksoisesti vuodesta 2005 asti. Vuosina 2011–2015 Mikkonen oli Vihreiden varapuheenjohtaja ja toimi sitä ennen useissa puolueen eri toimielimissä.
Kevään 2015 eduskuntavaaleissa Mikkonen oli ensimmäinen vihreä kansanedustaja, joka pääsi läpi uudesta Savo-Karjalan vaalipiiristä. Vuosina 2016–2019 hän toimi vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Kevään 2019 vaaleissa Mikkonen uusi paikkansa. Politiikassa hän on tehnyt töitä erityisesti ympäristön, luonnon monimuotoisuuden, koulutuksen ja tasa-arvon puolesta sekä köyhyyden torjumiseksi.
Finlandia-sali klo 11:20
Juhani Laurikko on tutkinut autoliikenteen energian käyttöä ja sen ympäristövaikutuksia koko lähes 40-vuotisen uransa ajan, mutta painopisteet ovat vaihdelleet eri vuosikymmeninä. Kun 1980-luvulla huolena oli öljyn hinnan jatkuva kallistuminen, tutkittiin ja kehitettiin öljyjalosteita korvaavia moottoripolttoaineita. Ympäristöstä huolehtiminen tuli kuvaan 1990-luvulla, jolloin tutkimuksen pääpaino oli pakokaasujen puhdistamisessa, ja etenkin sen tehokkuudessa Suomen kylmässä ilmastossa. Tästä aiheesta hän teki myös väitöskirjansa, ja oli aktiivisesti mukana, kun EU:ssa valmisteltiin tiukkenevia pakokaasumääräyksiä, joista ensimmäiset tulivat voimaan 2000-luvun alussa.
Keskeinen tutkimusteema tällä vuosituhannella on kuitenkin ollut – ja on edelleen – liikenteen aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Haaste, joka on globaali, mutta johon tulee löytää tehokkaimmatja paikallisesti toimivat ratkaisut. ”Polttomoottoriakaan ei ole mitään syytä kokonaan hylätä. Siihen pitää vain löytää nykyistä parempia polttoaineita”, toteaa Laurikko.
Juhani on kansainvälisen, tieteellisen työnsä ohella tunnettu luennoitsija autoalan koulutustilaisuuksissa ja energia-alan seminaareissa. Hänellä on kyky jäsentää ja selventää monimutkaisia kokonaisuuksia niin, että asiaa vähemmänkin tuntevat ymmärtävät, mistä pohjimmiltaan on kyse. Tämä on tehnyt hänestä myös median keskuudessa suositun kommentaattorin. Hänen mielestään kaikkien olisi tärkeätä ymmärtää, miten tärkeästä asiasta on kyse. Koskettavathan autot ja liikenne lähes jokaista meistä ja melkein joka päivä. Siksi olemmekin yhdessä sekä osa ongelmaa että myös sen ratkaisua. ”Omilla valinnoillamme voimme vaikuttaa”, hän tiivistää.
Finlandia-sali klo 11:20
Mika Anttonen on energiayhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja. Mika on perehtynyt syvällisesti energia-alan kokonaiskuvaan ja hänellä on aito halu löytää ratkaisuja globaaleihin energiahaasteisiin. Hänen yhtiönsä investoi voimakkaasti uusiutuvan energian kehitystyöhön ja tuotantoon – ulottuen teollisesta tuulivoimasta liikenteen jätepohjaisiin etanolipolttonesteisiin ja geotermiseen lämpöön. Uusimmat projektit ovat vieneet yhtiön yli 6 km syvyyteen etsimään lämpöä Espoon uumenista sekä sitomaan hiiltä metsittämällä Marokossa.
Finlandia-sali klo 11:20
Selkeästi nähtävissä oleva digitalisoitumisen megatrendi koskettaa kiihtyvissä määrin myös suomalaista autokauppaa. Kaikki merkit viittaavat siihen, että jo lähitulevaisuudessa etämyynti ja verkon kautta tapahtuva asiakaspalvelu tulevat merkittävästi kasvattamaan osuuttaan perinteisen autokaupan ohella.
Me Deltalla uskomme vahvasti siihen, ettei digitalisaatio tarkoita kasvottomuutta tai asiakaspalvelun ulkoistamista asiakkaille ja koneille, vaan parhaimmillaan se mahdollistaa entistä monipuolisemman ja mutkattomamman asiakaskokemuksen. Käynnistämämme projektin tavoitteena olikin siis löytää uusia tapoja kommunikoida ja jakaa tietoa asiakkaan kanssa digitiaalisin välinein, asiakaspalvelun henkilökohtaisuudesta tinkimättä. Päätimme lähteä rakentamaan omiin tarpeisiimme räätälöityä mediasovellusta, joka toisi uusia mahdollisuuksia sekä automyynnin että jälkimarkkinoinnin asiakaspalveluun, istuen samalla mahdollisimman saumattomasti Deltan jo olemassa oleviin järjestelmiin ja prosesseihin.
Tervetuloa kuulemaan, kuinka uusi mediasovelluksemme tehostaa autojen etämyyntiä mm. tekemällä videoiden ja kuvien jakamisesta sekä personoitujen tarjousten tekemisestä helppoa. Huollon puolella lisäkorjaustarpeiden esittäminen ja hyväksyminen, sekä asiakkaan kanssa huollon edistymisestä kommunikointi, tapahtuvat sovelluksella entistä nopeammin ja vaivattomammin.
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Vesa Siitari on toiminut markkinatutkimuksen ja asiakasymmärryksen tehtävissä yli 15 vuoden ajan. Hän työskentelee Almassa tutkimusten osalta projekteissa johdon, toimitusten, mediamyynnin ja markkinoinnin tukena. Vesan asiantuntemusta hyödyntävät myös Alman asiakkaina olevat eri toimialojen yritykset, joille oleellista on oman yrityksen markkinaposition arviointi, markkinoinnin ja mainonnan vaikuttavuuden mittaaminen digitaalisessa toimintaympäristössä.
Vesan työpöydällä isoina teemoina tällä hetkellä on mediakuluttajan ymmärrys; yleisödata, analytiikka ja markkinatutkimus antavat yhä syvemmän näkymän yleisöihin. Oleellista on tunnistaa minkälaiset journalistiset ja kaupalliset sisällöt ja palvelut ovat kuluttajille kiinnostavia, hyödyllisiä ja palvelevia ja miten markkinoija voi hyödyntää median suhdetta yleisöönsä.
Vesalle motivaatio syntyy omaa työtäkin suuremmasta median merkityksestä yhteiskunnalle, yrityksille ja yksilöille. Vaihtoehtoisten totuuksien, valeuutisoinnin ja mainosrikollisuuden maailmassa laatumedian rooli vastuunkantajana on tänään keskeisempi kuin koskaan.
Esityksessään Siitari yhdessä Valtolan kanssa valottavat kuluttajatutkimuksen keskeisiä tuloksia autonhankinnasta kuluttajien ostoprosessin näkökulmasta. Puheenvuoro alustaa Hultinin ja Grahamin esitystä, joka keskittyy ylivoimaisen asiakaskokemuksen varmistamiseen auton ostopolun eri vaiheissa.
Finlandia-sali klo 10:15
André Noël Chaker on kanadalaissyntyinen juristi, entinen Veikkauksen johtaja sekä teknologian ja urheilubisneksen moniottelija. Hän on juontanut ja esiintynyt puhujana yli 250 tapahtumassa Suomessa ja ulkomailla vuodesta 2014 lähtien. Hän on moderoinut muun muassa Nordic Business Forumia neljä kertaa ja juontanut lukuisia suurtapahtumia isoille yrityksille ja yhteisöille, kuten esim. IBM, Fujitsu, OP, Orion, Nokia ja EU. Chaker on myös osallistunut moneen autoalan tapahtumaan ja juontanut niistä useita.
Chaker on juontajana positiivinen ja huumorintajuinen, hän kohtaa yleisönsä räjähtävällä energialla, terävällä huumorilla, nopealla tilannetajulla ja perusteellisella valmistelulla. Hänet on valittu vuoden puhujaksi Suomessa kaksi kertaa, 2012 ja 2014. Chaker on myös menestynyt tietokirjailija. Hänen ”The Finnish Miracle” -kirja on yksi myydyimpiä kirjoja kustantajan Alma Talentin historiassa.
Aloittaessaan Scania Suomen toimitusjohtajana vuonna 2016, Henna Wickström havaitsi pian, että alati muuttuvassa maailmassa yritykseen juurtuneet toimintatavat ja perinteikäs johtamiskulttuuri eivät vie Scania Suomea eteenpäin enää niin kuin ennen. Henkilöstötutkimukset osoittivat myös sen, että edessä oli paljon kehitystyötä yhtenäisten toimintamallien ja johtamiskulttuurin parantamiseksi. Oli aloitettava yrityskulttuurin muutosmatka.
Avain muutokseen on johtamisessa. Syntyi hanke, jonka tavoitteena on nostaa Scania Suomen johtamiskulttuuri yhdeksi parhaista koko Suomessa. Yrityksessä HR:n käynnistämät ylimmän ja keskijohdon esimiestyön kehittämishankkeet teemoilla suorituksen johtaminen, valmentava johtaminen sekä muutosjohtaminen ovat nyt kääntämässä yrityskulttuuria uuteen suuntaan ja tulokset ovat rohkaisevia.
Mutta kenen alaisuudessa toimii suurin osa Scanian työntekijöistä? Vastaus on: Työnjohdon. Kaikkien 21 toimipisteen mekaanikot ovat työnjohdon johtamia. Tällä ryhmällä on valtava vaikutus asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja toiminnan tehostamiseen.
Johtaminen on kulttuurimuutoksen keihäänkärki. Tule kuulemaan enemmän siitä, miten tämä Suomen autoalan uniikki hanke Scania Suomessa toteutetaan ja kuinka parhaita tuloksia voidaan saavuttaa!
AKL haki alkuvuodesta jäsenyrityksiään mukaan liiketoiminnan kehitysohjelmaan. Ohjelmaan valitut yritykset saivat projekteihinsa tueksi kumppanin, jonka kanssa määriteltiin kehityskohteet, tavoitteet ja mittarit. AKL-Palvelu Oy maksoi osan projektien ulkopuolisten palveluiden kustannuksista, joten tarjolla oli tuntuva apu projektin toteuttamiseen. Vuoden alussa alkanut kehitysohjelma huipentuu AKL Summitiin, jossa jäsenyritykset esittelevät projektiensa tuloksia.
Helsinki-sali klo 15:45
Valmistuttuaan 1986 kauppatieteiden maisteriksi Rissa on toiminut käytännössä koko työelämänsä autoalalla useissa eri tehtävissä. Ennen Autoalan Keskusliittoon tuloa hän toimi toistakymmentä vuotta Nordea Rahoituksessa autorahoituksen ja kuluttajarahoituksen parissa niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Ennen rahoitusyhtiöaikaa Rissa toimi autoliikkeissä vähittäiskaupan eri tehtävissä. Suomen ajautuessa syvään lamaan 1990-luvun alussa erityisesti autokauppa koki kovia. Rissa oli mukana saneeraamassa kahta eri autoliikettä aikana, jolloin puolet Suomen autoliikkeistä meni konkurssiin. Saneerauksen jälkeen alkoi kannattavan kasvun suunnittelu. Nuo ajat ovat jääneet vahvasti Rissan työkalupakkiin kasvattavana kokemuksena johtamisesta ja erityisesti strategisen suunnittelun tärkeydestä.
Rissa on työtehtäviensä johdosta mukana useissa eri hallituksissa. Muun muassa viimeiset kolme vuotta hän on ollut mukana Cecran (European Council for Motor Trades and Repairs) hallituksessa, missä hän edustaa Suomen lisäksi muita Pohjoismaita. Cecra on autoalan Euroopan vähittäiskaupan edunvalvontajärjestö Brysselissä.
Finlandia-sali klo 10:00
Emilia Valtola toimii operatiivisena johtajana ja Chief Insights Officerina IPG Mediabrandsiin kuuluvassa asiakasymmärrys- ja tutkimustoimisto Kuulas Helsingissä vastaten Kuulaan liiketoiminnasta. Emilialla on vahva kokemus ja näytöt tutkimus-, konseptointi- ja strategiatyöstä b2c- ja b2b-liiketoiminnassa.
Emilian erityisiä kiinnostuksenkohteita ovat tulevaisuustutkimuksen ja ennakointimenetelmien käyttö asiakasstrategioissa, megatrendit, asiakaskokemus, kuluttajakäyttäytymisen muutos ja siihen vaikuttaminen sekä vastuullisuus liiketoiminnan kilpailuetuna.
Emilia on myös tutkinut ja kirjoittanut brändien tulevaisuudesta ja roolista maailmassa, jossa digitaaliset alustavat yhä voimakkaammin vaikuttavat koko ostoprosessiin. IPG Mediabrandsilla Emilia vastaa pohjoismaiden suurimmasta ja laajimmasta kaupan alan tutkimuksesta – Retail Buying Studysta.
Esityksessään Valtola yhdessä Siitarin kanssa valottavat kuluttajatutkimuksen keskeisiä tuloksia autonhankinnasta kuluttajien ostoprosessin näkökulmasta. Puheenvuoro alustaa Hultinin ja Grahamin esitystä, joka keskittyy ylivoimaisen asiakaskokemuksen varmistamiseen auton ostopolun eri vaiheissa.
Finlandia-sali klo 10:15
Jussi Halli on työskennellyt kaupallisissa johtotehtävissä ja digitaalisen liiketoiminnan vastuurooleissa koulutus- ja valmennusliiketoiminnassa, operaattorimaailmassa ja media-alalla yli 15 vuoden ajan. Hän on tullut tunnetuksi suurelle yleisölle television välityksellä vuosituhannen alusta, aluksi profiloituen urbaanien nuorisokanavien ruutukasvona, sittemmin autoiluun intohimoisesti suhtautuvan ”Ajoneuvos” -lifestyleohjelman isäntänä seitsemän tuotantokauden ajan. Halli on ollut eetterissä viikonloppuisin Suomen suosituimman ja pitkäkestoisimman liikenneaiheisen radioshown, Radio Nova Liikenteessä -ohjelman myötä vuodesta 2011.
Miehen tavaramerkiksi on muodostunut asiallinen ja faktoja painottava mutta monimerkityksellisen rikas kielellinen ilmaisu. Se ei ole rajoittunut sähköiseen mediaan, hän on julkaissut erikoislaatuisia kulkuneuvoja esittelevän tietokirjan ”Ajoneuvos” (Paasilinna, 2013) sekä kolumnoinut liikenneaiheista eri julkaisuihin. Jussi Hallin kiinnostus kulkuneuvoihin ja liikenteeseen on syvää ja laaja-alaista. Hän tunnustaa käyvänsä jatkuvaa sisäistä dialogia teknologisen kehityksen ja elämyksellisyyden välillä.